Är det normalt att polisen väljer att inte inleda förundersökning och vad kan man som målsäganden göra för att polisen ska utreda brottet?

Har under tre års till blivit trakasserad av ett ungdomsgäng. Har polisanmält dom flera gånger. En förundersökningsledare på polisens kontaktcenter beslutade I fjol att inleda en utredning mot dessa personer eftersom dom är straffmyndiga och det har varit så långvarigt, men nu ett år senare så har utredningen ännu ej inleds. Är detta normalt. Vad kan jag som målsägande göra för att utredningen skall

Inledas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med tanke på att jag inte vet exakta omständigheter kring ditt fall så kommer jag att utgå från hur jag har tolkat polisens agerande.

När polisen får in en brottsanmälan så ska polis eller åklagare bedöma vilka möjligheter som finns för att kunna utreda brottet . Därefter beslutas det om en förundersökning (brottsundersökning) ska inledas (23 kap. 1 och 2 § Rättegångsbalken). Detta görs endast om det finns möjligheter att klara upp brottet (23 kap. 1 § 2 st. Rättegångsbalken). I vissa fall kan polis och åklagare välja att inte inleda en förundersökning på grund av bristfällig bevisning. Detta kan vara fallet i din situation.

Om det är så att trakasserierna fortsätter så rekommenderar jag dig att du polisanmäler än en gång. Annars så kan du ringa polisen och fråga vad som har skett med din anmälan, och varför de inte inlett en förundersökning. Vidare kan du försöka dokumentera händelserna så polisen har konkreta händelser att utreda, samt att det ur bevishänseende kan underlätta arbetet för polis och åklagare.

Vänligen,

Erica RinaldoRådgivare