FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/12/2021

Är det olagligt att äta någon annans mat i en resturang?

Är det olagligt att äta en bit av någon främlings mat i en resturang?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Att äta någon annans mat på en restaurang är inget som kan rekommenderas, då det kan vara både opassande och olagligt.

Potentiella brott

Ett potentiellt brott som beteendet i fråga kan utgöra är stöld, då konsumtion av mat utan möjlighet eller vilja att betala för sig innebär en fullgjord stöld. Men då värdet på stöldgodset troligen är litet borde det endast rubriceras som ringa stöld, 8 kap. 2 § brottsbalken. Påföljden för ringa stöld kan innebära böter eller fängelse i högst sex månader.

Beteendet i fråga kan även utgöra ofredande, då det kan innebära ett hänsynslöst agerande som är ägnat att kränka någons frid på ett kännbart sätt, 4 kap. 7 § brottsbalken Påföljden för ofredande kan vara böter eller fängelse i högst ett år.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare