Är det olagligt att begära ersättning för att inte polisanmäla någon för ett upplevt brott?

Är det brottsligt att begära ersättning för att inte polisanmäla ett upplevt brott?

"Om du ger mig x kr så driver jag inte detta till domstol"

Intressant med ett generellt svar. I det konkreta fallet rör det sig om en person som skrivit en kommentar som skulle kunna bli fälld för förtal i en civilrättslig process. Den utsatta personen "erbjuder" personen som skrivit kommentaren att välja mellan att böta 2500 kr eller bli dragen inför rätta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, det du frågar om är olagligt:

Att begära ersättning för att inte polisanmäla ett upplevt brott kan klassas som utpressning och/eller olaga tvång.

Olaga tvång:

Olaga tvång betyder bland annat att man utövar tvång genom hot om att polisanmäla någon, se 4 kap. 4 § brottsbalken.

Utpressning:

Man kan även göra sig skyldig till utpressning genom olaga tvång, se 9 kap. 4 § brottsbalken.

Utpressning betyder att man för egen vinning förmår någon till att vidta en handling som medför skada. Handlingen kan bestå i att begära ersättning av någon för att inte polisanmäla honom eller henne.

Detta rättsfall behandlar situationen du frågar om och kan därför vara intressant att läsa.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare