FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/01/2021

Är det olagligt att begära eller lämna särskild ersättning för uthyrning av bostadslägenhet?

Hej jag hyr en lägenhet svart först var det lagligt men nu är det svart. Och han jag hyr av har förstahandskontrakt med en hyresvärd. Han tar inget extra i hyra för mig men jag tänkte hyra ut denna i 3dje hand och hyra ut lägenheten för den dubbla hyran alltså för 6000. Personen som skulle hyra av mig vet att det är svart. Vad skulle hända med mig om jag skulle göra detta och bli påkommen? Alltså för att förtydligande jag hyr den svart av en person som hyr den lagligt och jag tänkte hyra ut den svart till någon annan.

Kan personen som har hyrt av mig svart i några månader sätta dit mig för detta utan att det händer hen någonting?

Mvh tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuellt lag för att besvara din fråga är jordabalken (JB).

Inledningsvis bör noteras att det inte är olagligt för hyresgästen att hyra ut lägenheten i andra hand under förutsättning att godkännande från hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse föreligger (12 kap 39 § första stycket JB och 7 kap. 10 § bostadsrättslagen).

hyresvärden

Den som begär, träffar avtal eller tar emot särskild ersättning för att hyra ut en bostadslägenhet döms till fängelse i högst två år. Om brottet däremot är att anse som ringa döms till böter eller fängelse i högst sex månader (12 kap. 65 § första stycket JB). Situationen som du beskriver skulle kunna falla inom bestämmelsens tillämpningsområde bland annat med tanke på den höga hyran och är alltså olagligt.

Hyresgästen

Den som lämnar en särskild ersättning för att hyra en bostadslägenhet döms till böter eller fängelse i högst två år. I ringa fall ska det inte dömas till ansvar (12 kap. 65 b § JB). Det är alltså olagligt även för en hyresgäst att hyra en bostadslägenhet till en särskild ersättning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare