Är det olagligt att behålla och sprida privata bilder på någon annan?

Hej,

Jag undrar hur det fungerar om en person har privata bilder på mig och jag inte vill att hen ska ha kvar dem. Kan man få personen att radera bilderna? Vad kan man göra om personen väljer att behålla bilderna eller sprider de vidare?

Tack så mycket för svar.

-E

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att använda mig av brottsbalken (1962:700) (BrB) i mitt svar.

Olagligt att behålla privata bilder?

Att behålla privata bilder av någon som inte vill är givetvis ett olämpligt och ovälkommet beteende. Du kan försöka be personen att radera bilderna, men att innehavaren behåller bilder som hen med samtycke har tagit eller fått skickade till sig utgör inget brott. Ett undantag är om den som bilderna föreställer är ett barn eftersom att det i sådant fall är frågan om barnpornografibrott (16 kap. 10 a § BrB).

Om personen skulle fotograferat dig i hemlighet i ett privat utrymme aktualiseras dock brottet kränkande fotografering (4 kap. 6 a § BrB).

Olagligt att sprida privata bilder?

Jag förmodar att du med "privata bilder" syftar på intima bilder. Det är olagligt att sprida vidare sådana bilder. Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida bilder på till exempel någons helt eller delvis nakna kropp gör sig skyldig till olaga integritetsintrång, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör. Straffet för olaga integritetsintrång är böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 6 c § 1-2 st. BrB).

Det kan även vara olagligt att hota om att sprida vidare sådana bilder. För att brottet olaga hot ska aktualiseras krävs att personen hotar dig med en brottslig gärning och att detta sker på ett sätt som är ägnat att framkalla allvarlig rädsla hos dig (4 kap. 5 § BrB).

Sammanfattningsvis är det alltså inte brottsligt att behålla bilderna för privat bruk, men att sprida dem eller att hota om att sprida dem är olagligt. Om det skulle ske råder jag dig naturligtvis att göra en polisanmälan.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Linda KhalidRådgivare