Är det olagligt att hota med media?

Hej!

Jag undrar om det räknas som hot eller på något annat sätt är olagligt att "hota" om att gå till press och tidningar och berätta om hur en viss situation. I detta fall hur min hyresvärd dåligt skött ett störningsärende i mitt trapphus och situationen rörande detta. Jag skulle ju i detta fallet bara upplysa min hyresvärd om hur jag som individ kommer att använda mig av min yttrande- och tryckfrihet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga

Brottet du tänker på är olaga hot (4 kapitel 5 § Brottsbalken). I lagen står det "Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år." Det första rekvisitet är alltså att det måste vara ett hot om en brottslig gärning. Som du säger så är det inte olagligt att kontakta media, du har rätt att använda din yttrandefrihet och du har rätt att prata med en journalist. Det är alltså inte brottsligt att hota med att kontakta media.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare