Är det olagligt att kalla någon för hora?

Hej, jag hamna i ett bråk med min kusin och hans vänner och först trodde jag att vi skämtade med varan så när en tjej fråga om jag ville ha en raggarfamilj efter mig då sa jag "vadå är du en hora eller" men sen så fortsatte min kusin hota med att han skulle bryta alla ben i min kropp och slå ner mig men innan den där tjejen kom in i samtalet höll min kusin och en av hans vänner på att mordhota mig och de var då jag trodde vi skämtade bara men min kusins vän var seriös när han sa att jag skulle få en kula i pannan.

Jag undrar om jag kan bli anmäld för att jag kallade den där tjejen för hora?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du har begått ett brott när du kallat en tjej för hora. Jag kommer att hänvisa till brottsbalken (BrB) som innehåller regler om brott och straff.

Att kalla någon för hora aktualiserar brottet förtal (5 kap. 1 § BrB). För att dömas till brottet krävs att man utpekat någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller att man lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Ordet "hora" innebär att en person säljer sexuella tjänster och enligt svensk rätt är det inte brottsligt att sälja sexuella tjänster. Dock är det ett påstående som kan utsätta personen för andras missaktning varför förtal kan bli aktuellt.

Du behöver dock också ha haft uppsåt till att utsätta tjejen för andras missaktning för att kunna dömas till ansvar (1 kap. 2 § BrB). Eftersom du skriver att du trodde att det var på skoj har du inte haft uppsåt till att utsätta henne för andras missaktning och kan därmed inte dömas till brottet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare