Är det olagligt att köpa piratkopierade skor för eget bruk?

Hej! Jag har länge varit sugen på att köpa ett par skor från Nike men när de väl släpptes så sålde de genast slut pga bottar/robotar. Skorna var alltså producerade i limiterat exemplar. De flest som använde sig utav robotar för att få tag på dessa skor köpte dem ändas för att sedan kunna sälja dem dyrare. Nike sålde dem för 1900kr nu säljer folk dem för runt 19.000kr vilket jag inte är sugen på att ge för ett par skor. Jag hittade sedan en hemsida som säljer piratkopierade skor från Kina och är lite sugen på att köpa ett par men vet dock inte om det är lagligt. Jag kommer inte sälja dessa vidare, vill endast köpa dem för att använda själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Med olika varumärken och deras produkter tillkommer olika immateriella rättigheter som ämnar att skydda upphovsmannens verk. En sådan rättighet som kan bli aktuell i det här fallet är ensamrätten i varumärkeslagen (VML). Ensamrätten enligt 1 kap. 6-7 §§ VML är en rättighet för registrerade eller inarbetade varumärken som innebär att ingen annan får använda varumärket, eller ett liknande varumärke som kan förväxlas med varumärket utan tillstånd från den rättsliga ägaren enligt 1 kap. 10 § VML. Stora varumärken som Nike har i princip alltid ensamrätt och det här betyder att ingen annan än Nike får använda varumärket utan tillstånd. Vad som avses med användning klargörs också i 1 kap. 10 § VML. Det rör sig bland annat om förbud mot att bjuda ut varor till försäljning eller föra ut dem på marknaden. Lagstiftningen syftar alltså främst till att motverka försäljning av piratkopior, det finns idag inte någon lag som innebär att det är olagligt för privatpersoner att köpa kopior för eget bruk.

Är det olagligt att köpa piratkopierade skor för eget bruk?

Nej. Det är inte brottsligt, för privatpersoner, att köpa piratkopierade skor om de inte tänker sälja dem vidare.

Vad du bör tänka på

Du får inte sälja skorna vidare. Att framställa, tillhandahålla och sprida kopior är olagligt. Du kan därför endast använda skorna själv.

Tullverket kan stoppa paket vid misstanke om förfalskningar. Rättighetshavaren till det riktiga varumärket kan då kräva att varorna förstörs och att köparen eventuellt får betala skadestånd till företaget. Som privat konsument som köpt en vara för eget bruk kan du dock säga nej till skadeståndskrav. Att tullverket skulle stoppa en enskild förfalskad vara är däremot ovanligt. Du kan läsa mer om piratkopior på tullverkets hemsida.

Även fast det kan vara lockande att äga ett par limiterade skor finns det ett även ett ytterligare moraliskt perspektiv att beakta i fråga om piratkopierade varor. Inte sällan har handeln med förfalskningar en koppling till organiserad brottslighet.

Sammanfattningsvis

Det är alltså inte olagligt att köpa de falska skorna om du endast tänker använda dem själv. Om du väljer att dem sälja vidare, så gör du ett intrång i varumärkets ensamrätt. Det hade varit förbjudet men av vad som framgår av din fråga, så är det inte fallet och därmed är det tillåtet.

Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare