FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/08/2021

Är det olagligt att köra bil med lagligt utskriven stesolid i blodet?

Hej! Jag undrar om det är helt förbjudet att köra bil om man äter stesolid för min ångest. Den är lagligt utskriven av min överläkare på öppenvårdspsykiatrin. Jag känner mig inte alls påverkad av den. Det enda jag känner är att den botar min svåra ångest. Jag har sökt efter svar och inte hittat något förbud med annat att man ska vara uppmärksam hur medicinen påverkar mig. Men jag blir inte alls påverkad av den. Tvärtom så gör den mig mer skärpt och försiktig i trafiken. Men som sagt , min fråga är om det är förbjudet att köra bil på lagligt utskriven stesolid?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stesolid är ett narkotikaklassat läkemedel eftersom det innehåller substansen diazepam. Enligt trafikbrottslagen (TBL) så är det olagligt att köra med narkotikaklassade ämnen i blodet (4 § 2 st. TBL). Detta förbud gäller dock inte om man använder narkotikaklassade läkemedel av medicinska skäl och enligt läkarens ordination. Men som förare har du emellertid ett stort ansvar för att avgöra om ditt läkemedel gör dig till en sämre förare. Den som går på ett narkotikaklassat läkemedlen enligt läkares ordination kan nämligen ändå bli dömd för rattfylleri om läkemedlet gör att föraren kör trafikfarligt.

Du beskriver att du inte alls känner dig påverkad av stesolid och att den snarare gör dig skärpt och försiktig i trafiken. Det är därför inte förbjudet för dig att köra bil med stesolid i blodet eftersom den är ordinerad av en läkare av medicinska skäl. Du bör dock vara fortsatt uppmärksam på om läkemedlet skulle börja påverka din körförmåga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare