Är det olagligt att låna ut sitt matkort?

Hej!

Jag har en undran för matkort som gymnasieskolor erbjuder. Är det olagligt att använda ett annat gymnasiums matkort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Inledningsvis finns detta som du beskriver inte reglerat i lag och svårt att säga på rak arm. Däremot är matkortet personligt men endast laddat med en lunch per dag. Jag har svårt att se skolan sätta någon inför rätta för att ha lånat ut sitt matkort av den anledning att det i slutet av dagen är du som går miste om din lunch för dagen. Mitt tips till dig är att fråga skolan alternativt matkorts leverantören om deras villkor gällande utlånande av matkort!

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare