FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/09/2020

Är det olagligt att ljuga om sin ålder

Om man ljuger om sin ålder, tex att man är 17 och säger att man är 18 och sedan har sex med någon som är 5-7 år äldre. Hamnar någon i trubbel? Med samtycke självklart.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer använda mig utav brottsbalken när jag besvarar din fråga, som även kommer att benämnas som "BrB".

Endast de handlingar som regleras i brottsbalken är brott enligt svensk lag (1 kap. 1 § BrB). I brottsbalken finns det ingen bestämmelse som kriminaliserar att ljuga om sin ålder. Det är alltså inte olagligt att ljuga om sin ålder för en sexpartner. Så länge samlaget sker med samtycke, vilket det framgår utav frågan att det gör, gör personen som ljuger inte sig skyldig till något brott.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Sara HrnicRådgivare