Är det olagligt att offentligt ge företag dåliga recensioner?

Hej!

Jag undrar om det är olagligt att skriva att man inte rekommenderar en restaurang tex. Jag rekommenderar inte Tacobar" när någon frågar via Facebook.

Frågar för att restaurangägaren har hotat mig att stämma mig för att jag skrev så. Jag skrev ju bara att jag inte rekommenderar dom och inget annat. Det är väl inte olagligt?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt talar man bara om förtal mot individer och deras personliga heder. Förtalsbestämmelsen i brottsbalken innebär att man för att dömas ska utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt försöker utsätta denne för andras missaktning (5 kap. 1 § BrB). Centralt här är att man ska utsätta "någon" och att angreppet är riktat mot dennes personliga heder. Bestämmelsen skyddar alltså bara fysiska personer.

Förtal som istället riktas mot en fysisk eller juridisk person, såsom ett bolag, som medför ekonomiska skadeverkningar för den utpekade men som inte innefattar några angrepp mot personen i sig kallas för ekonomiskt förtal. Detta är inte straffbelagt i Sverige. Det är alltså fullt lagligt att skriva så som du har gjort på facebook!

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga! Undrar du över något mer är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Mathea SantessonRådgivare