Är det olagligt att planera att köpa droger?

Hej,

Vad jag vet så är det olagligt att planera mord. Men är det olagligt att planera andra brott. Diskussionen kom just upp om det är olagligt att planera att köpa droger, fastän att man inte gör det. Bara planerar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör narkotikabrott och regler om detta finns i narkotikastrafflagen (NSL).

Är det brottsligt att planera att köpa droger?

Enligt 1 § 1 st. 6 p. NSL döms den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika till narkotikabrott, om gärningen sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet (3a § NSL). Att köpa narkotika faller under denna punkt då köparen olovligen kommer att inneha narkotikan efter köpet.

Att planera att köpa droger, så kallad förberedelse, är däremot inte straffbart (4 § NSL med hänvisning till 1 § 1 st. 6 p. NSL). Detta gäller dock inte övriga punkter i 1 § 1 st. 1–5 p. Att t.ex. planera att köpa droger i syfte att sälja dem vidare (1 § 1 st. 3 p.) är alltså straffbart (4 § NSL).

Sammanfattning

Att planera att köpa droger är inte olagligt, om inte köpet ska göras i syfte att sälja dem vidare.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Ellinor BäckströmRådgivare