Begår man något brott om man säljer sexuella tjänster?

Om man säljer sexuella tjänster och öppnar en enskild firma och skattar på pengarna begår man något brott då? Isåfall vad kan påföljden bli?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att sälja sexuella tjänster är inte olagligt i Sverige. Det är den som köper sexuella tjänster som gör sig skyldig till ett brott, se 6 kap. 11 § brottsbalken.

Om man betalar skatt kommer ingen påföljd kunna aktualiseras i enlighet med 2 § i skattebrottslagen.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare