Är det olagligt att skicka bild på sina magrutor?

Hej, är det lagligt att skicka bild på sina magrutor, räknas det som nakenbild eller inte? Då jag har för mig att endast könsbilder är nakenbilder? Skulle detta kunna utgöra sexuellt ofredande?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag ska göra mitt absolut bästa för att svara på din fråga. Jag kommer hänvisa mitt svar från brottsbalken.

Brottet sexuellt ofredande (6:10 2 st BrB) innebär att den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Bilder på magrutor är möjligtvis inte av tydlig sexuell natur så går det dock att diskutera ifall bilderna kan anses kränka mottagarens sexuella integritet vilket i sig kan anses uppnåtts genom bilderna beroende på hur de ser ut. Det beror alltså helt på utformningen av bilderna, det är möjligt att en bild på magrutor inte utgör brottet sexuellt ofredande.

Även om bilderna inte utgör sexuellt ofredande skulle en person som skickar bilder på sina magrutor under vissa omständigheter göra sig skyldig till ofredande (4:7 Brb). Brottet ofredande innebär att den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt gör sig skyldig till ofredande.

Det beror alltså på om bilderna ofredar en persons sexuella integritet, alternativt är ägnade åt att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt om bilderna är lagliga att skicka eller inte. En bör alltid fråga personen på mottagarsidan om den faktiskt vill ha bilder på magrutor skickade till sig eller inte.

Hoppas jag kunnat besvara din fråga! Tveka inte på att höra av sig igen om du har fler frågor.

My StenquistRådgivare