Är det olagligt att stå skriven på en annan adress än den man bor på?

Personer som hyr ut sin lägenhet till en annan hen står kvar på lägenheten men bor hos nån annan och den som hyr står skriven hos sina föräldrar är detta lagligt eller bör det anmälas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har uppfattat din fråga rätt så undrar du om det är olagligt att stå skriven på en adress där man inte bor?

I 6 § Folkbokföringslag (1991:481) framgår det att en person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där han eller hon är att anse som bosatt. Den som är folkbokförd och har flyttat ska inom en vecka anmäla sin flyttning till Skatteverket, 25 § Folkbokföringslag (1991:481).

Det finns ingen påföljd om man inte anmäler sin flytt till Skatteverket, det vill säga man kommer inte få något straff eftersom det inte är kriminaliserat att underlåta att flyttanmäla. Om en person står skriven på en adress som man inte bor på kan man vända sig till Skatteverket och anmäla detta. Skatteverket kommer då göra en utredning för att fastställa vem som bor på adressen. Skatteverket kan begära att en person som är skyldig att flyttanmälan göra det efter att Skatteverket har beslutat det , 31 § Folkbokföringslag (1991:481). Föreläggandet kan kombineras med vite, vilket betyder att myndigheten kan ålägga den som ska anmäla flytten att betala ett penningbelopp om man inte följer myndighetens beslut om att anmälan ska ske, 37 § Folkbokföringslag (1991:481).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare