Är det olagligt att ta kort på en baksida/tomt utan tillstånd?

Får en styrelsemedlem i en bostadsrättsförening ta foto på medlemens baksida/tomt utan tillstånd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida det rör sig om ett lagbrott eller inte beror på hur denna baksida/tomt är belägen.

Måste man gå in via trädgården för att få tillgång till baksidan kan det röra sig om hemfridsbrott eftersom även trädgårdar omfattas av brottet (4 kap. 6 § brottsbalken).

Om baksidan däremot går att se utifrån via en cykelväg exempelvis och det är därifrån styrelsemedlemmen tagit ett kort, är det fullt lagligt. Trädgårdar omfattas inte av förbudet mot kränkande fotografering eftersom det för det första krävs att man fotar en person som utöver detta också måste befinna sig inomhus i en bostad (4 kap. 6a § brottsbalken). I övrigt finns det inga lagar som förhindrar människor från att fotografera på allmänna platser.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare