FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/10/2021

Är det olagligt att tillfälligt inneha nakenbilder på minderårig?

Hej. Jag har en fråga om lagarna kring att byta nakenbilder, eller "nudes" med någon under 18. Jag vet att det är olagligt att innehava sexuella bilder på någon under 18. Så jag undrar om en person som är överb18 och en som är under 18 (men såklart över 15) får byta sådana bilder på, säg snapchat, där bilderna raderas automatiskt?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det frågan handlar om rör gränsen för barnpornografibrott (16 kap 10 a § Brottsbalken)

Där går det bland annat att läsa att en person som innehar eller betraktar en barnpornografisk som personen berett sig tillgång till döms för barnpornografibrott.

Vi kan alltså inledningsvis konstatera att det räcker med att betrakta en pornografisk bild som skildrar barn som du själv berett dig tillgång till för att dömas för barnpornografibrott. Huruvida bilden endast existerar temporärt spelar alltså ingen roll.

Det finns ändå fall då en sådan gärning är ansvarsfri, vilket beskrivs i 10 b §.
Där står det att förbudet inte gäller om skillnaden i ålder och utveckling mellan den avbildade och betraktaren är liten och att omständigheterna i övrigt inte påkallar något ansvar. Detta skulle exempelvis kunna vara när en 19 åring och 17 åring är i ett långvarigt förhållande och bilderna skickas frivilligt på eget initiativ. Vid bedömningen är det just personlig relation och omständigheter vid skildringen som spelar roll. Det är svårt att på förhand bedöma hur en sådan situation skulle bedömas.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare