FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/12/2021

Är det olagligt att utge sig för att vara polis om det är för att stoppa ett aktivt brott?

Är det olagligt att utge sig för att vara polis för att stoppa ett aktivt brott dvs. skrika "Polis" eller liknande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det kan vara straffbart att felaktigt utge sig för att vara polis. Enligt brottsbalken döms den som obehörigen utger sig för att utöva myndighet (så som polis) till böter eller fängelse i högst sex månader (17 kap. 15 § brottsbalken).

I brottsbalkens 24 kapitel finns de ansvarsfrihetsgrunder som kan åberopas för att undgå straff. Den ansvarsfrihetsgrund som skulle kunna bli tillämplig på din fråga är nöd. Nöd är en ansvarsbefriande grund som gör att en annars straffbar gärning kan gå förbi straffritt (24 kap. 4 § brottsbalken). Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse

Nöd gäller även mot tredjeman och kan därför åberopas trots att faran inte är riktad direkt mot den som åberopar nöd. Nöd är dock enbart godkänt som ansvarsfrihetsgrund om handlingen är försvarlig för att avvärja faran (24 kap. 4 § brottsbalken). Att falskeligen utge sig för att vara polis för att avvärja ett brott skulle jag säga sällan är försvarligt, det ska isåfall röra sig om ett allvarligt brott. Som exempel skulle det förmodligen inte vara försvarligt att utge sig för att vara polis för att stoppa ett snatteri, men möjligtvis för att stoppa till exempel ett mord. För att avgöra om nöd är godtagbart som ansvarsbefriande grund behöver det dock göras en bedömning i det enskilda fallet. Det finns därför inget konkret svar på din fråga.

Sammanfattningsvis är det straffbart att utge sig för att vara polis, men det skulle kunna vara godtagbart för att stoppa ett brott, förutsatt att handlingen är försvarlig och behövlig för att avvärja faran. För att avgöra det behöver det göras en bedömning i det enskilda fallet, men jag skulle tro att för att det ska vara försvarligt att utge sig för att vara polis ska det röra sig om ett mycket allvarligt brott.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Hanna HaavistoRådgivare