FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/01/2021

Är det olagligt för barn att leka på gatan?

På en återvändsgata i ett villaområde spelar barn landhockey på gatan. De ställer upp mål och är mellan 5-15 barn som spelar då och då. Oftare nu i coronatider när alla andra träningar är inställda. Vi tycker det är positivt att barnen är utomhus och aktiverar sig, men tre grannar längs gatan har upprepade gånger kommit ut och skällt på både barn och oss föräldrar. De skriker och svär och säger att barnen inte får leka på gatan. Eftersom det är en återvändsgata med 7 hushåll längs sträckan där de spelar och de alltid flyttar målen och går åt sidan när de boende ska köra ut eller in från sina trädgårdar tycker vi inte att det borde vara ett problem. Vi har kallat till samtal med alla längs gatan och barnen har gjort upp ett schema där de roterar och spelar på olika gator för att inte störa de tre grannfamiljerna som anser att barnen inte får vara där. De tre familjerna hävdar att det är olagligt att barnen leker på gatan, stämmer det? Finns det någon lag som säger att barn inte får spela tex landhockey eller leka på en återvändsgata i ett villaområde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar över huruvida det är olagligt för barn att leka på gatan eller inte. Det finns ingen lag som uttryckligen förbjuder barn från att leka på en gata. Den reglering som finns är att " var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen" (3 kap. 1 § jordabalken). Att barn leker på gatan är dock något normalt och så länge ingenting förstörs eller liknande så är det inte något som innebär att ni inte visar hänsyn till omgivningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare