Är det rätt att sambo bor gratis i huset jag äger?

Jag har sedan många år ett hus som jag bor i. Nu har min pojkvän flyttat in. Jag har inga skulder på huset och funderar på vad han bör bidra med. Vi är överens om att han ska betala halva driftskostnaden. Men är det rätt att han ska bo "gratis" i övrigt? Eller hur kan man göra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är upp till er att avgöra hur ni vill göra i er situation. Eftersom att du köpte huset många år innan din pojkvän flyttade in är inte huset samboegendom (3 § sambolagen). Det innebär att om ni skulle välja att gå skilda vägar, så har inte din sambo rätt till hälften av husets värde vid en bodelning.

Ett alternativ är att din sambo får "köpa in sig", alltså att han får köpa halva huset av dig. Din sambo kan till exempel köpa in sig för hälften av husets marknadsvärde eller hälften av det som du köpte huset för. Om din sambo köper in sig kommer han att äga halva huset. I så fall ska din sambo ansöka om lagfart hos Lantmäteriet.

Det är som sagt helt upp till er hur ni vill göra, det viktiga är att ni båda känner er bekväma med beslutet och att det passar för er situation och ekonomi.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare