Är det riktigt att en häktad inte får ha kontakt med anhöriga?

Kontakt med anhöriga under häktningstid

Min son sitter häktad sedan 14 december och har restriktioner. Vi anhöriga har lämnat brev och foton vid flera tillfällen, första gången 16 december. Han har fortfarande inte fått ett enda brev och vi har inte heller fått ha något telefonsamtal med honom. Han sambo har fått träffa honom vid två tillfällen. Idag är 7 januari.

Är det rätt att vi som anhöriga får ha så lite kontakt med honom? Särskilt svårt att det varit jul, nyår och hans födelsedag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om häktning finns i rättegångsbalkens (RB) 24 kapitel samt i häkteslagen (HäktesL).

Rent juridiskt är det riktigt att vägra er son kontakt med er

En häktad får meddelas restriktioner om så beslutas av domstol (24 kap. 5 § RB). Restriktionerna får avse inskränkningar i rätten att placeras eller vistas med andra, följa vad som händer i omvärlden, inneha tidskrifter och tidningar, ta emot besök och/eller brev samt stå i telefonkontakt med någon annan (6 kap. 2 § HäktesL). Frågan om vilka restriktioner som ska åläggas den häktade prövas av förundersökningsledaren eller åklagaren.

Om domstolen meddelat beslut om restriktioner är det rent juridiskt riktigt att ni anhöriga inte får ha kontakt med honom. Det kan vara så att han får lov att ta emot foton/vykort/brev, men de ska i sådana fall granskas av polis/åklagare innan han får dem. Det kan även vara så att han tillåts ringa er under övervakning. Tyvärr kräver övervakning av kontakt samt kontroll av försändelser mycket resurser, varför det kan ta tid. Ofta finns det heller inte möjlighet att låta en misstänkt ha kontakt med alla inom familjen. I regel prioriteras t.ex. sambo/fru och eventuella barn.

Sverige har fått mycket kritik avseende restriktioner och isolering

Sverige har fått mycket kritik i avseende långa häktningstider och isolering, bland annat från FN, Amnesty och Europarådets kommitté mot tortyr och omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning (CPT).

Tyvärr har kritiken ännu ej utmynnat i någon förändring. År 2016 presenterades utredningen Färre i häkte och minskad isolering (SOU 2016:52) vars syfte var att utreda alternativa åtgärder för häktning men även att sätta en bortre tidsgräns för häktning och en minskad isolering. Utredningen remissbehandlades men därefter har det tyvärr inte hänt mer. Den har inte behandlats av lagrådet och regeringen har inte gett ut någon proposition med förslag om ändringar av några lagar. Jag har vid ett tidigare tillfälle läst såväl utredningen som remissinstansernas yttrande. Personligen är jag av uppfattningen att även om grundtanken med utredningen är god innehåller den så många undantag att även om den skulle träda i kraft kommer många misstänkta ändå att sitta häktade och isolerade även framöver.

Sammanfattningsvis och som svar på din fråga; Då det finns beslutat om restriktioner är det rent juridiskt riktigt att er son inte får ha kontakt med er. Tyvärr tas ingen hänsyn till födelsedagar eller högtider.

Personligen är jag skeptisk till den isolering som sker av misstänkta samt de långa häktningstider som allt för ofta aktualiseras, framförallt då det måste utgås från att den som sitter häktad är oskyldig tills att vederbörande dömts. Tyvärr finns det inte mycket ni kan göra i nuläget. Ett alternativ är att ni hör av er till förundersökningsledare/åklagare och vädjar om att få besöka er son eller att han ska få ringa er.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare