FrågaEKONOMIÖvrigt03/10/2021

Är det rimligt att inte få förlängd boendehjälp av försäkringsbolaget?

Gällande försäkringsersättning. Har ett försäkringsbolag och mellan hemförsäkring (ej via något fack) och undrar hur rimligt det är att inte få förlängt boendehjälp, de vill mena att efter en vecka på hotell får man klara sig själv och de betalar sedan kostnaden utöver hyran. Jag känner att det är för kort varsel att ens landa i det som hänt samt att hinna hitta nytt boende när boendesituationen ser ut som den gör i Göteborg idag. Är det så långt det sträcker sig i deras paragrafer? Med vänliga häslningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäkringsbolagen är enbart skyldig att betala ut ersättning enligt vad som följer av försäkringvillkoren (6 kap. 1 § Försäkringsavtalslagen). Tyvärr är det därför svårt att ge något direkt svar på om det är rimligt att inte få förlängd boendehjälp eller inte, då den bedömning som nämnt grundar sig på en tolkning av villkoren. Jag skulle därför rekommendera dig att kontakta din handläggare på försäkringsbolaget och be att få villkoren förklarade och om det går att få beslutet överprövat. Är du fortfarande inte nöjd med försäkringsbolagets beslut, finns det oberoende prövningsinstanser du kan vända dig till. Exempelvis kan ARN pröva försäkringsfrågor om värdet på ersättningen uppgår till minst 2000 kr.

Även om jag inte kan ge något direkt svar, så hoppas jag att du fått lite mer vägledning hur du kan gå tillväga för att överpröva försäkringsbolagets beslut. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare