Är det som trätt istället för min enskilda egendom fortfarande min enskilda egendom?

Min man och jag har skrivit äktenskapsförord där tidigare fritidshus är min enskilda egendom. Detta är sålt o kapitalet investerades i lägenhet i Spanien. Den nya lägenheten är skriven på oss båda då det inte var möjligt enl Spansk lag att skriva den enbart på mig. Måste vi justera äktenskapsförordet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du genom äktenskapsförord haft ett fritidshus som din enskilda egendom och att detta fritidshus nu är sålt och att pengarna har använts för att köpa en lägenhet. För att besvara din fråga kommer jag att tillämpa bestämmelserna i äktenskapsbalken.

Enligt 7 kap 2 § 1 punkten ÄktB är det enskild egendom om det framgår av ett äktenskapsförord. Enskild egendom är också vad som trätt istället för den enskilda egendom, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild (7 kap. 2 § 6 p. ÄktB). Då denna lägenhet har trätt istället för den ursprungliga enskilda egendomen räknas det som surrogat. Om ni inte avtalat om annat i äktenskapsförordet, är alltså surrogatet (nya lägenheten) också enskild egendom. Det är en presumtion att egendomen som trätt istället är surrogat och det måste alltså motbevisas i varje enskilt fall för att det inte ska räknas som det. Med hänvisning till presumtionen om surrogat för enskild egendom, måste äktenskapsförordet alltså inte justeras.

Hoppas du fått svar på din fråga, återkom gärna annars!

Hälsningar,

Julia LaxRådgivare