Är det straffbart att ha narkotika i blodet?

Jag undrar om man kan få något straff på att visa positivt på THC hos polisen men inte åkt dit för narkotikainnehav?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 1 § narkotikastrafflagen gäller att det är olagligt att både inneha och bruka narkotika. Att påträffas med narkotika i blodet kan därför bli straffbart då det är "brukande" i lagens definition. Straffet blir dock ofta inte högre än böter då det att anse som ringa narkotikabrott.

Ovanstående gäller förutsatt att själva brukandet skett i Sverige, eller i ett annat land där brukandet varit olagligt. Har man däremot brukat narkotika i ett land där det är tillåtet och därefter åkt in till Sverige med THC i blodet är detta inte olagligt, givet att gärningspersonen är svensk medborgare eller har annan motsvarande koppling till Sverige (2 kap. 2 § brottsbalken). Undantaget är om gärningen utgör synnerligen grovt narkotikabrott, men det kan jag inte föreställa mig är ett brott som är aktuellt när det kommer till att ha THC i blodet, oavsett mängd (2 kap. 3 § sjunde punkten brottsbalken).

Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vill du läsa i narkotikastrafflagen kan du klicka på länken ovan.

Lawline RådgivareRådgivare