FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/11/2019

Är det svartjobb att få betalt för mindre tjänster?

Ifall min kompis ber mig vakta hunden i en vecka mot betalning, är det brottsligt att tacka ja till det då? Räknas det som svartjobb eller är det okej att ta betalt för mindre tjänster man gör till vänner och familj?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inte brottsligt att ta betalt för mindre tjänster man gör vänner och familj. Däremot kan man behöva uppge det i sin deklaration. På skatteverkets hemsida kan man läsa om när man ska deklarera för mindre uppdrag och tjänster.

Nästa år behöver man deklarera sina inkomster om man har tjänat mer än 19 670 kronor totalt under 2019. Tjänade du mindre än så behöver du inte deklarera. Betalning för små tjänster som att hundpassning är antagligen under detta belopp. Därför blir det istället avgörande om du också har ett annat jobb, och på så sätt totalt kommer över gränsen. Ifall du t ex går i skolan eller studerar och inte har något annat jobb behöver du inte deklarera så länge du tjänar mindre än 19 670 på hundpassningen och liknande tjänster.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare