Är det tillåtet att ha inneboende i en bostadsrätt?

Jag bor i en bostadsrätt 2 rok 51 kvm. Sen ett tag tillbaka bor även 2 vänner här. Ordförande i styrelsen har kontaktat mig och frågat om vi har nåt inneboendekontrakt. Vi delar alla ytor .

Vad ska jag göra och vad kan hända

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel gäller att det inte krävs tillstånd från styrelsen för att en innehavare av en bostadsrätt ska få ha inneboende. Detta gäller så länge de inneboende inte medför men för föreningen eller någon annan medlem i föreningen (7 kap. 8 § bostadsrättslagen). Det krävs också att du fortfarande själv har kontroll över lägenheten, d.v.s. att du fortfarande bor i lägenheten och kan komma och gå som du vill.

Är dessa förutsättningar uppfyllda är det inget problem att ha inneboende i en bostadsrättslägenhet. Jag är därför osäker på varför ordföranden ställer den frågan. Möjligen kan det vara så att vissa bostadsrättsföreningar har stadgar som säger att man måste informera styrelsen om att man har inneboende, annars ser jag ingen anledning. Mitt råd är att du frågar ordföranden varför han eller hon undrar det.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare