Är det tillåtet att ha sex med 16–17 åringar och vilka definieras som barn i bestämmelsen om barnpornografibrott?

Hej!

Jag var medlem på en sexsida som heter porrigt.se och kom över bikter om vuxna män och kvinnor mellan 26-41 år som uttryckte önskan att ha sex med 16-17-åringar. I min värld är det barn och jag ser det som en olaglig handling att ens uttrycka sig så. Jag mailade deras support om det. Som svar fick jag att myndighetsåldern för sex i Sverige är 15 år. Men gäller inte det för jämnåriga?

Jag menar är man inte ett barn tom 18 år fyllda?

Hu högt upp anses det vara ett barnpornografibrott alltså rent åldersmässigt? Om en 41-åring har sex med en 17-åring tex?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du dels undrar över om 26–41 åringar får ha sex med 16–17 åringar och dels som att du undrar vilka som definieras som barn i bestämmelsen om barnpornografibrott.

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB).

Den sexuella myndighetsåldern i Sverige är 15 år

Det stämmer att den sexuella myndighetsåldern i Sverige är 15 år. Detta innebär att barn under 15 år inte kan samtycka till sexuella handlingar vilket gör att personer som har sex med barn under 15 år begår våldtäkt mot barn (BrB 6 kap. 4 § första stycket).

Vad gäller för sex med 16–17 åringar?

I huvudregel kan en person som är över 15 år ha sex med vem den vill så länge det finns samtycke till detta. En person som är över 15 år men under 18 år får däremot inte ha sex med någon som har ett särskilt ansvar över denne, det kan till exempel vara med en förälder, vårdnadshavare eller svärförälder (BrB 6 kap. 4 § andra stycket).

Vilka definieras som barn i bestämmelsen om barnpornografibrott?

Att skildra barn i pornografisk bild och även att sprida, förevisa sådana bilder samt inneha sådana bilder är brottsligt och går in under barnpornografibrott (BrB 16 kap. 10 a § första stycket). Enligt bestämmelsen definieras barn som personer vars pubertetsutveckling inte är fullbordad eller som är under 18 år. Här menas alltså att alla personer under 18 år är att anse som barn men även att personer över 18 år där pubertetsutvecklingen inte är fullbordad också omfattas av bestämmelsen (BrB 16 kap. 10 a § tredje stycket).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare