FrågaÖVRIGTTV-licens16/11/2018

Är det tillåtet att Radiotjänst tar ut avgift för tv licens som sträcker sig till 2019 när dom vet att licensen upphör 31/12-2018 ?

Är det tillåtet att Radiotjänst tar ut avgift för tv licens som sträcker sig till juni 2019 när dom vet att licensen upphör 31/12-2018 ?

På deras hemsida står det att man skall betala avgiften och att dom justerar den i början på året men om man adderar den summan på alla som betaler i Sverige blir det astronomiska summor vilket dom kan dra fördel av räntemässigt tills den blir åtrebetald, våra pengar.

För mig känns det enda riktiga att dom skickar ut en ny faktura som avser betalning fram tills 31/12-2018.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka fakturor för tv-licensen ska jag betala?

Radiotjänsten har gått ut med information gällande de nya bestämmelser. Deras hemsida hittar du här.

Om du har fått ett samlat fakturautskick med flera inbetalningskort ska du inte betala de fakturor som har en förfallodag 2019. Om du har en samlad faktura som avser tidsperiod för såväl 2018-2019 som ska inbetalas år 2018 ska du betala denna som vanligt. Beloppen avseende 2019 kommer sedan att återbetalas till dig successivt. Om du redan har betalt avgiften för en period i 2019 kommer även den att återbetalas.

Får radiotjänsten ta ut avgift som sträcker sig till 2019?

Radiotjänst har valt att tillämpa ett system med återbetalningar. Att tv-avgiften skulle ändras var inget de säkert visste när de skickade ut fakturorna. Att hinna skicka ut nya fakturor med förfallodatum i december och stryka redan utskickade fakturor innebär förmodligen ett stort merarbete varav återbetalningssystemet valts. Det radiotjänsten ska göra/gör är alltså tillåtet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare