FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/07/2018

Är det tillåtet att sälja tobak om man är under 18 år?

Får någon undet 18 år sälja snus o tobak?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Åldersgränsen för handel med tobak regleras i tobakslagens 12 §. Enligt lagrummet är det förbjudet att sälja tobak till den som inte fyllt 18 år (12 § Tobakslagen). Lagen innehåller däremot inget förbud mot att sälja tobak för den som är under 18 år.

Även om det inte finns något uttryckligt förbud för den som är under 18 år att sälja tobak, har arbetsgivaren ett ansvar att ge sin personal den information och det stöd som behövs för att den ska kunna följa lagen och dess föreskrifter (12 d § Tobakslagen). Därigenom kan man argumentera för om det är lämpligt att någon som är under 18 år ska stå själv i kassan och sälja tobak. Det finns dock inget uttryckligt förbud mot det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare