Är det tillåtet att sälja väskor med andras ansikten på?

Hej vi är 3 grabbar som driver en webbutik som säljer tygväskor. Vi tänkte trycka ansikten på vissa kända personer som Astrid Lindgren, cornelis, karaktärer från gamla svenska filmer mm. Bilderna som vi använder målas om tecknad med en svart vit design. Får man göra detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga. Det går inte att svara klart med ja eller nej men de relevanta lagarna är Lag (1978:800) om namn och bild i reklam (namnlagen) och upphovsrättslagen (URL). Det finns två möjliga problem, ett i respektive lag, jag diskuterar dem i tur och ordning.

Namnlagen

Det är inte tillåtet att vid marknadsföring av produkter, tjänster eller liknande använda bilder på personer utan deras samtycke (Namnlagen 1§ 1st). Detta gäller dock för just marknadsföring vilket definieras som reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja försäljningen av och tillgången till produkter före, under och efter leverans (Marknadsföringslagen 3§). Enligt min bedömning faller inte att ha någons ansikte på självaste produkten inom definitionen. Det finns dock inget uttalande från högsta domstolen vad jag kan hitta varför frågan är oklar. Dock bör ni vara försiktiga vid marknadsföringen av era produkter eftersom det där kan bli ett större problem.

URL

Upphovsrättslagen kan ställa till mer problem för er med tanke på att ni vill använda redan färdigställda bilder som ni målar om. Den som tagit bilden har nämligen en ensamrätt till dess användande, s.k upphovsrätt (URL 1§ och 49a§). Detta gäller både vanliga fotografier och film.

Ensamrätten innebär att endast den med upphovsrätten får framställa exemplar av bilden samt sprida exemplar till allmänheten (URL 2§ 1st). Att måla om bilden och trycka den på väskor klassas som exemplarframställning även om ni ändrar om bilderna till svartvitt och att sälja väskorna utgör spridning till allmänheten (URL 2§ 2-3st). Ni behöver alltså ett godkännande från den som äger upphovsrätten till bilden. Det är oftast den som tagit bilden eller företaget som producerat filmen. Är det en beställd porträttbild, dvs den som avbildas har själv beställt att bilden ska produceras, så krävs även dennes samtycke (URL 27§ 1st).

Alltså finns det en del problem med att använda redan tagna bilder på era produkter även om dessa modifieras lite. Intrång i upphovsrätten kan leda till böter och skadestånd samt i värsta fall fängelse men det skulle nog inte komma i fråga i ert fall (URL 53§ j. 54§)

Min rekommendation är att ni kontakter de som äger upphovsrätten till bilderna ni vill använda. Dessvärre finns inget register men det går oftast att lista ut efter lite research.

Jag hoppas ni fått svar på er fråga. Ni är varmt välkomna att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare