Är det tillåtet att ta betalt för videos jag skapat med eget material men med någon annans musik?

Hej,

Jag har precis börjat filma och redigera mindre videos som publiceras till sociala medier och tänker nu börja ta betalt för dessa som en frilansare. Jag brukar nämligen använda mig utav kända artisters musik i dessa videos, oftast rappare från USA. Är det tillåtet att ta betalt för videos jag skapat med eget material men med någon annans musik? Videorna är vanligtvis 1 min långa och publiceras på sociala medier till stor del.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om upphovsrätt och det regleras i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (Upphovsrättslagen, URL).

Det korta svaret är ja, om du har tillstånd och godkännande från upphovsrättshavaren. Om du inte har tillstånd så är svaret nej då du gör dig skyldig för upphovsrättsintrång.

Musik är ett upphovsrättsskyddat verk
Musik räknas som ett verk (1 kap. 1 § 1 st p. 3 URL) men det krävs också att musiken har verkshöjd, alltså originalitet, individualitet och självständighet. Det betyder att man ska kunna se musikerns/artistens personliga skapande genom att kunna se särprägel på verket.

Vad betyder att ett verk är upphovsrättsskyddat?
När någon gör musik får personen upphovsrätt över musiken och det fungerar som ett skydd. Då, om någon annan förutom upphovsrättsinnehavaren (exempel artist, kompositör/textförfattare, musiker och ev. skivbolag) ska använda sig av exempelvis en låt så behöver personen ha upphovsrättsinnehavarens samtycke. I vissa fall behöver man inte ha upphovsrättsinnehavarens samtycke och det är när man använder sig av musiken för privat bruk. I ditt fall handlar det om spridning av musiken till ett flertal människor (via sociala medier) och därmed krävs samtycke från upphovsrättsinnehavaren. Att då använda sig av musiken som är upphovsrättsligt skyddade och utan godkännande av upphovsrättshavarens så gör du dig skyldig för ett intrång av upphovsrätten. Då kan du bli straffade med böter till och med fängelse beroende på allvarlighetsgraden (7 kap. 53 § URL). Sedan kan du blir ersättningsskyldighet för intrånget (7 kap. 54 § URL).

Vad ska du göra?
Min rekommendation är att du använder dig av musik som är upphovsrättsfria. Det betyder att musiken inte är skyddade av upphovsrätt och allmänheten kan använda sig av de. Det går att söka på "upphovsrättsfria musik" eller "Creative Commons" så lär det komma fram flera träffar på låtar som du kan använda. Då Creative Commons licenser är en licens som upphovsrättsinnehavarna har gjort för att göra det lättare för allmänheten att använda sig av deras musik. Sedan om du hittar någon låt som du verkligen vill använda så bör du hitta upphovsrättsinnehavaren och be om tillstånd att använda låten, men personen kan begära ersättning för det genom exempel pengar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,
Lucas RasmussonRådgivare