Är det värt att anmäla ett slag i ansiktet och kan jag få pengar från ansvarig?

Hej, jag var och drack förra helgen och blev rätt så packad. Senare under 3-4 tiden på morgonen gick jag och en kompis till McDonalds där jag ställde mig bredvid disken och dansade. Sen sa en tjej till mig att gå därifrån så sa jag skämtsamt nej. Därefter det kommer en kille som också jobbar på donken och slår mig i ansiktet sedan drar ner mig på marken och drar ut mig genom dörren. Jag har inga jätte synliga märken bara en trasig jacka och det jag undrar är ifall det är värt att anmäla detta? Och ifall det går att få pengar från ansvarande? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Fy vilken tråkig situation du hamnat i! Jag hoppas att du återhämtat dig från slaget och att du mår bra nu. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB) och skadeståndslagen (SkL).

Att slå någon kan vara misshandel

Killen som jobbade på McDonalds kan ha gjort sig skyldig till misshandel genom att slå dig på det sättet (3 kap. 5 § BrB). Det innebär, som du säkert vet, att det finns en möjlighet att killen kan fällas för det brottet om fallet går till domstol.

Pengar får du i detta fall genom skadestånd

Du frågar om det går att få pengar från ansvarande, och ja det är möjligt om du kräver skadestånd. Om killen har slagit dig med flit så ska du som utgångspunkt ha rätt till skadestånd både för kroppsskadan och den trasiga jackan (2 kap. 1 § SkL). Det finns alltså möjlighet för dig att få ersättning för den skada du utsatts för om du i samband med ett eventuellt åtal säger att du begär det. Det är då upp till domstolen att avgöra saken.

Jag rekommenderar dig att anmäla händelsen

Jag rekommenderar såklart att anmäla händelsen, det finns inget (som jag ser det) negativt med det eftersom att det då är upp till polisen att utreda. Det som kan vara svårt är bevisning, men av vad jag förstår fanns det i alla fall ett vittne. Kanske finns det övervakningskameror också eftersom att det var på McDonalds. Jag rekommenderar även dig att höra av dig till McDonalds för att se hur de ser på saken.

Det finns även en möjlighet att ta fallet vidare till domstol genom att tvista om det. Det kan dock bli kostsamt och är inte något jag rekommenderar i första hand. Känner du att du ändå vill gå vidare med det kan du kontakta någon av våra jurister här på Lawline, annars får du återkomma om du har någon mer fråga!

Jag önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Clara WågefjellRådgivare