FrågaPROCESSRÄTTDomstol08/07/2021

Är det värt att överklaga och vad innebär villkorlig dom?

Hej

Blev dömd till villkorlig dom samt dagsböter 250kr/50 dagar för "stöld"

En av nämndemännen ogillade åtalet

Har tio dagar på mig att överklaga i hovrätten.

Hur stor chans har jag att bli frikänd eller fälld???

Villkorlig dom är som jag förstod två år "prov tid". Vad händer då efter dem två åren?

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du dels undrar över hur stor chans det är att du blir frikänd eller fälld om du överklagar tingsrättens dom till hovrätten, dels vad villkorlig dom innebär.

Är det värt att överklaga?

Huruvida du bör överklaga tingsrättens dom kan jag tyvärr inte svara på då det beror på många omständigheter som jag inte känner till. Du bör själv fundera på om du tycker att det är värt att gå igenom en domstolsprocess till och vilka möjligheter du tror dig ha att bli frikänd. Tycker du dig ha stark bevisning som talar för att du borde bli frikänd och att bevisningen som fick dig fälld samt tingsrättens argument är bristande så kan det vara värt att överklaga.

Det är alltså i princip omöjligt att säga hur stor chans du har att bli frikänd. Däremot kan jag informera om att så länge inte åklagaren i brottsmålet också överklagar domen så kommer du inte kunna dömas till ett hårdare straff än påföljden du fick i tingsrätten. Om du överklagar utan att åklagaren också överklagar kommer du alltså endast kunna få lindrigare eller samma påföljd som tidigare.

Du kan läsa mer om att överklaga till hovrätten här.

Vad innebär villkorlig dom?

Villkorlig dom döms man för istället för fängelse och som du själv beskrev det är det på sätt och vis en prövotid. Det innebär att om du begår något nytt brott under de två åren så kan prövotiden förlängas eller omvandlas till någon annan påföljd (exempelvis fängelse). Under prövotiden ska du alltså vara skötsam samt efter förmåga försöka att försörja dig. (27 kap. 3 och 4 § brottsbalken)

En villkorlig dom bör således inte ha så stor påverkan på hur man lever en normal vardag och så länge man sköter sig är det alltså ingen större skillnad på livet under den villkorliga domen och efter.

Du kan läsa mer om villkorlig dom på kriminalvårdens hemsida här.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare