Är domen rättvis?

Hej!

Min kompis pappa som är 40 + blev dömd för misshandel av normalgraden och samhällstjänst på 50 timmar.

Han skall även utge skadestånd ( 5000kr) till målsägande samt betala 800kr om brottsofferfond.

Han blev dömd för misshandel eftersom att han i en bar hade slagit en väktare med knytnävsslag som då fick smärtor, han bar om ursäkt i tingsrätten och nämner att han inte kommer ihåg mycket av händelsen, då han var väldigt berusad.

Han nämner att han sen tidigare haft problem med sin alkoholintag, därför går han på några möten för att kunna hantera.

Domsskäl:

"Den tilltalade har uppgett att han kan varken erkänna eller förneka den

påstådda gärningen eftersom han till följd av berusning saknar minnesbild av vad

som kan tänkas ha inträffat. Det enskilda anspråket har den tilltalade bestritt, men

vitsordat skäligheten av begärt belopp.

Genom de uppgifter som målsäganden lämnat – uppgifter vars riktighet det saknas

anledning att betvivla – får det i målet anses klarlagt att den tilltalade mot

målsäganden utövat det våld som åklagaren gjort gällande"- Enligt dombeslutet

Nu undrar jag om domen är rättvis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt för mig att bedöma om domen är rättvis eller inte, när jag inte känner till allt som förekommit i målet. På det du berättar framgår det dock att domstolen har bedömt målsäganden som trovärdig, vilket kan bero på olika faktorer. Det faktum att målsäganden vid tillfället var i tjänst kan bidra till ökad trovärdighet, han eller hon var förmodligen nykter. Om det finns vittnen som bekräftar målsägandens berättelse ger det ytterligare stöd för riktigheten i hans eller hennes berättelse.

Din kompis pappa förnekar inte händelsen, även om han inte heller erkänner den. Han uppger även att han var berusad och har minnesluckor. Det ter sig därför naturligt att domstolen lägger större vikt vid målsägandens uppgifter.

Allt som allt verkar domen inte vara uppenbart orättvis, däremot kan jag tycka att domskälen är alltför kortfattade. Om din kompis pappa är missnöjd med domen bör han självfallet överklaga. Det är inte ovanligt att hovrätten gör en annan bedömning än tingsrätten.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare