Är en fastighet som är köpt till taxeringsvärdet ett förskott på arv?

Hej, för drygt 15 år sedan sålde våra föräldrar sin gård till 1 av 4 syskon för 1000000 kr vilket jag tror var taxeringsvärdet då.

Gårdens marknadsvärde var då ca 3000000 kr.

Vi andra syskon fick 100000 kr var, men vi har inget som säger att vi blivit utköpta.

Vi tror inte att det finns något gåvobrev.

Vi har försökt att prata med syskonet att vi inte tycker det gått rätt till men hen förstår inte hur vi kan tycka det när vi fick 100000kr och hen fick en skuld på 1000000 kr. Vi har sagt till syskonet att hen ska vara beredd på att ev. kompensera oss andra när våra föräldrar är borta. Tänker vi rätt? Hur stor blir kompensation i såfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå från bestämmelserna i ärvdabalken (1958:637) för att besvara din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill veta om försäljningen av gården utgjort någon form av kränkning av er resterande barns arvsrätt och om ni därmed har rätt till kompensation i händelse av era föräldrars bortgång.

Som utgångspunkt har varje enskild person rätt att fritt förfoga över sin egendom så som denne vill. Alltså är det fullt möjligt för era föräldrar att sälja sin gård till underpris till ett av sina barn. Frågan kan uppkomma om det inkräktat på resterande barnens arvsrätt.

Vad räknas försäljningen som?

När en säljer fastigheter till underpris kan det antingen betraktas som en gåva eller ett köp. Bedömningen görs med hjälp av huvudsaklighetsprincipen och hela tanken är att om det finns en övervägande gåvoavsikt ska det betraktas som en gåva och inte ett köp. Beräkningen görs med hjälp av taxeringsvärdet på fastigheten. Om ersättningen understiger taxeringsvärdet ska hela överlåtelsen betraktas som en gåva. Förutsatt att överlåtelsen gjorts frivilligt och gåvoavsikt funnits. Alltså att man velat berika mottagaren, ifall det är en närstående talar det för att gåvoavsikt finns. Så motsatsvis om ersättningen motsvara eller överstiger taxeringsvärdet ska hela överlåtelsen betraktas som ett köp. I ert fall innebär det således att det ska anses som ett köp och därmed inte en gåva. Då är det inte ett förskott på arv och ni har ingen rätt till någon kompensation då det inte har en påverkan på arvsrätten.

Men om värdet hade understiger taxeringsvärdet hade det betraktats som en gåva, då hade det presumeras vara ett förskott på arv, förutsatt att det inte funnits ett gåvobrev som uttryckligen säger att det inte ska betraktas som ett förskott på arv (6 kap 1 § ÄB). Så om det inte finns ett sådant gåvobrev ska det ses som ett förskott på arv och avräkning från arvslotten ska ske med utgångspunkt i egendomens värde vid mottagandet (6 kap 3 § ÄB), hen ska isåfall anses ha fått ett förskott på sitt arv värt 3 miljoner kronor, vilket är marknadsvärdet för gården.

Kompensation?

Även om gåvans värde överstiger arvingens egentliga arvslott har denne inte någon skyldighet att lämna tillbaka den eller kompensera de andra arvingarna för värdet (6 kap 4 § ÄB). Ifall arvlåtaren (era föräldrar) dock givit bort egendom under sådana omständigheter eller villkor att det ska likställas med ett testamente kan resterande arvingar påkalla jämkning av gåvan ifall det kränkt deras rätt till laglott, kompensationen ska då täcka endast laglotten och således inte hela arvslotten (7 kap 3 § ÄB), laglotten utgör halva arvslotten (7 kap 1 § ÄB).

Det kan vara svårt att veta vilka gåvor som är att likställa med testamente så jag ska nämna två utgångspunkter:

Ifall gåvogivaren gett bort gåvan strax innan dennes bortgång så är det att likställas med ett testamente eller ifall gåvogivaren behållit en nyttjanderätt av egendomen som gått i gåva, t ex nyttjanderätt till en fastighet som en givit sitt barn i gåva.

Dessa två exemplen är inte uteslutande men används som vägledningen om vad som ska anses likställas med ett testamente. Så ifall era föräldrar behållit nyttjanderätten kan det likställas med ett testamente, då har ni rätt att påkalla jämkning av gåvan men väckandet av talan ska ske senast 1 efter det att bouppteckningen avslutats ( 7 kap 4 § 2 stycket ÄB). I annat fall har ni ingen rätt att få någon form av kompensation.

Pengarna som ni har fått betraktas även de som förskott på arv då gåvobrev inte funnits och ska avräknas er arvslott.

Sammanfattning

Så ifall överlåtelsen betraktas som en gåva kommer det avskrivas från arvinges arvslott som förskott på arv, förutsatt att gåvobrev som uttryckligen säger att det inte ska ses som förskott existerar. Dock har hen ingen skyldighet att lämna tillbaka eller kompensera resterande arvingar såvida inte gåvan kan likställas med ett testamente och kränkt er rätt till laglott som utgör halva er arvslott. Då har ni rätt att väcka talan inom 1 år från och med bouppteckningens slut. Ifall det dock inte betraktas som en gåva så är det bara ett vanligt köp och påverkar inte arvsrätten alls.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare