FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt12/01/2022

Är en fastighetsägare skyldighet att sköta skottning och sandning på sin fastighet?

Hej.

Min dotter skulle åka till skolan o halkade på den osandade och oplogade gårdsplanen där hon bor,hon hyr privat.

Benet gick av o kräver även operation, hyresvärden vill väl ha hyran ändå,han tycker inte att han har orsakat skadan. Hur ska hon göra,han har ju begränsat hennes möjligheter att få inkomst.

Kan man anmäla honom?kräva skadestånd? Kan hans försäkringsbolag gå in o betala?

Hoppas jag kan få svar på mina frågor

Mvh En orolig mamma

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

En fastighetsägare är som huvudregel ansvarig för snöröjning som t.ex. skottning och sandning av dennes fastighet. Om fastighetsägaren inte fullgör sin skyldighet kan denne bli skadeståndsskyldig om någon skulle halka och skada sig till följd av bristfällig eller utebliven snöröjning. Om gårdsplanen tillhör hennes hyresvärd eller någon annan fastighetsägare kan hon möjligtvis ha rätt till skadestånd, 2 kap. 1 § Skadeståndslagen. Ett potentiellt skadeståndet kan omfatta ersättning för: (1) sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära, (2) inkomstförlust och (3) fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan, 5 kap. 1 § Skadeståndslagen. Hyran kommer din dotter troligen vara skyldig att betala även om hyresvärden kan anses vara skadeståndsskyldig.

När det gäller ersättning från ett försäkringsbolag krävs det att din dotters hyresvärd har en försäkring som täcker olycksfall för andra till följd av dennes potentiella vårdslöshet (försummelse), annars är det hyresvärden som själv får stå för skadeståndet. Dock bör ni alltid vända er med kravet om skadestånd direkt till hyresvärden och inte till dennes försäkringsbolag.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare