Är en inkomstdeklaration offentlig handling? Vad innebär 27 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen?

Hej, jag har förstått att en inkomstdeklaration är en offentlig handling hos Skatterverket. Men är den offentlig? (Jag förstår att svaret finns i offentlighets- och sekretesslagen 27:1, men jag förstår inte vad som menas där.)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En handling blir allmän det ögonblick den upprättas hos en myndighet, se 2 kap. 3 och 7 §§ TF. En deklaration (handling) blir i det här fallet en handling som blir allmän först när Skatteverket (myndighet) tagit beslutet.

Huvudregeln är att alla allmänna handlingar är offentliga och således fritt kan tas del av, se 2 kap. 1 § TF. Det finns dock ett undantag. Rätten att ta del av allmänna handlingar får begränsas genom sekretess, se 2 kap. 2 § TF.

I sekretesslagen finns bestämmelser som gör en inkomstdeklarations uppgifter sekretessbelagda. Själva beslutet om enskilds inkomstbeskattning är offentlig, däremot är uppgifterna i deklarationen sekretessbelagda, se 27 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen samt 27 kap. 6 § Offentlighets- och sekretesslagen.

Det 27 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen innebär är att uppgifter som har betydelse för bestämmandet av skatten skyddas av sekretess. Uppgifter om bestämmande av skatt/taxering, fastställande av underlag för bestämmande av skatt, skattdebitering av preliminär eller slutlig skatt, jämkning av eller nedsättning av avdrag för preliminär skatt och nedsättning av eller befrielse från slutlig skatt omfattas således av sekretess. Registerföring och annan verksamhet som saknar ärendekaraktär omfattas också av sekretess. Uppgifter i ärenden om förhandsbesked i taxerings- och skattefrågor omfattas också av den här bestämmelsen.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare