FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev24/04/2020

Är en revers från 1999 preskriberad idag?

Hej jag har en revers som är skriven 1999-11-07 på ett lån som jag anser vara betalt Är den preskiberad nu eller vad gäller enligt lag .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En skuld preskriberas som huvudregel efter tio år. För vissa konsumentköp är preskriptionstiden endast tre år preskriptionslagen 3 §.

Preskriptionsavbrott

Det kan dock ett ske ett preskriptionsavbrott vilket innebär att preskriptionstiden förnyas och börjar om. Ett preskriptionsavbrott kan ske genom:

-Att du betalat ränta på eller amorterat skulden, och även genom att du berättar för borgenären att du avser betala skulden.

- Att borgenären skickar dig ett skriftligt brev gällande skulden.

- Att borgenären väcker talan mot dig vid tingsrätten eller ansöker om ett betalningsföreläggande hos kronofogden.

Sammanfattningsvis så är det möjligt att skulden preskriberas, men det beror på om ett preskriptionsavbrott har skett(preskriptionslagen 5 §).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare