Är en sambo dödsbodelägare när sambolagen avtalats bort?

Är en sambo dödsbodelägare när sambolagen har avtalats bort och det inte finns något testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

En sambo kan inte bli dödsbodelägare såvida inte testamente eller egendom som omfattas av sambolagen finns. Som sambo till den avlidne har man ingen legal arvsrätt. Vilka som blir dödsbodelägare bestäms således av den legala arvsordningen. Det innebär att arvet fördelas utifrån reglerna i 2 kap ärvdabalken (ÄB).

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor, tveka inte på att höra av dig igen om något dyker upp eller är oklart.

Vänligen

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare