Är en uppsägning som skickats via rekommenderat brev men inte uthämtats giltig?

Hej! Jag skickade en skriftlig uppsägning av min hyresrätt med rekommenderad post, men brevet blev aldrig ens uthämtat. Jag har inte råd med eventuella dubbelhyror och vet inte vad jag ska göra. Skicka igen kanske?

Snälla hjälp mig :'c

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid uppsägning av hyresavtal är att det ska ske skriftligen och genom delgivning enligt delgivningslagen (12 kap. 8 § första och tredje stycket jordabalken). Uppsägningen får dock skickas via rekommenderat brev om följande förutsättningar är uppfyllda:

1. hyresvärden bor i Sverige,
2. det inte handlar om en vräkning i enlighet med 12 kap. 42 § jordabalken, och
3. det inte handlar om en uppsägning av lokalhyresavtal från hyresvärdens sida enligt 12 kap. 58 § jordabalken
(12 kap. 8 § fjärde stycket jordabalken).

Uppsägning blir giltig när brevet överlämnas till posten adresserat till hyresvärdens vanliga adress. Det krävs alltså inte att brevet faktiskt kommit fram eller hämtats. Det avgörande är bara att man har kvittot på att det rekommenderade brevet lämnats till posten. Har du alltså kvar kvittot behöver du inte skicka ett nytt rekommenderat brev.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare
Public question details image

Tjänster till fast pris *

Behöver du hjälp med Fastighetsrätt och Hyresavtal? Vi hjälper dig till fast pris!

Avtalsgranskning4995 kr

Få ett avtal granskat av en utbildad jurist. Avtalet ska vara på svenska och får vara max 7 sidor långt. Juristen granskar avtalet och återkopplar till dig med skriftlig feedback. Vid behov i form av förslag på ändringar, tillägg och justeringar, samt rådgivning.

Betala medKlarna Logo
* Samtliga fastprisärenden hanteras av en jurist och inkluderar även en telefonavstämning