Är ett äktenskapsförord ogiltigt om det inte registrerats hos Skatteverket?

Min sambo är stämd av sin X angående deras skilsmässan.

De skrev ett äktenskapsförord senast daterad 2016. Denna är undertecknad av dem samt att de har två stycken vittnen med underskrifter. Dock så skickade de aldrig in detta till Skatteverket.

Ett liknande avtal skrevs när de separerade 2018 augusti.

X hävdar att de ska ogiltighets förklaras.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB).

Ett äktenskapsförord ska registreras hos Skatteverket för att vara giltigt (7 kap. 3 § tredje stycket ÄktB). Det räcker alltså inte att ett äktenskapsförord är undertecknat av makarna och bevittnat. Om det inte registrerats hos Skatteverket är det inte giltigt.

Det finns inget som säger att makarna måste lämna in äktenskapsförordet till Skatteverket tillsammans. Utan det bör räcka med att den ena maken gör det. Dock måste äktenskapsförordet vara registrerat vid den kritiska tidpunkten. Detta eftersom man då "låser" makarnas egendomsförhållanden, och det är denna tidpunkt man utgår ifrån vid bodelningen (9 kap. 2 § ÄktB). Den kritiska tidpunkten är den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes.

Detta innebär alltså att ett äktenskapsförord mellan din sambo och hens make inte är giltigt om det inte registrerats hos Skatteverket och talan om äktenskapsskillnad har väckts.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare