FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/07/2018

Är ett erkännande när jag var berusad giltigt?

Hej det är nämligen så att jag är misstänkt för rattfylleri, Polisen tog mig inte bakom ratten utan stod vid bilen och fick hjälp av några att försöka dra upp den ur ett dike. Polisen dök sedan upp och lät mig blåsa sedan vidare till sjukhuset för blod prov och sist till station för pisse prov. Dom skrev sedan en rapport där jag fick beskriva händelsen. Det är här det blir lite suddigt, jag var rätt så påverkad och föraren va nykter men han gick från platsen medans jag stannade kvar och vill få upp min bil. Har ett svagt minne att jag av någon anledning erkände att det var jag som körde, ringde upp polisen och frågade vad som stod i rapporten och det enda dom svara var att jag skulle in på förhör igen efter provsvaren hade kommit. Min fråga är nu, gäller ett erkännande som sagts när en person varit berusad eller måste det vara påskrivet eller erkänt i rätten för att det ska gälla, eller är det möjligt att dom inte kan fälla mig då dom inte tog mig bakom ratten och inte har några vittnen.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om förhör och bevis finns i rättegångsbalken (RB) medan reglerna om rattfylleri finns i trafikbrottslagen. Jag kommer i mitt svar till dig att dels redogöra för vad som gäller för förhör och bevisning, dels vad som gäller vid en eventuell rättegång. Avslutningsvis sammanfattar jag och ger mitt råd i det enskilda fallet.

I Sverige har vi fri bevisföring – allt kan användas

Polisen får hålla förhör med dig för att utreda vad som hänt, även om förundersökning ej är inledd (23 kap. 3 § fjärde stycket RB). Det innebär att polisen gjorde rätt som förhörde dig vid olycksplatsen för att kunna utröna vad som skett. Att du var onykter förtar inte i sig erkännandet. I Sverige har vi fri bevisföring vilket innebär att åklagaren kan lägga fram bevis till domstolen oavsett hur de har tillkommit. I teorin kan t.o.m. olagligt framkallade bevis få lov att användas. Dock ska domstolen göra en värdering av beviset i sig och hur mycket det är värt (35 kap. 1 § RB).

Det är åklagaren som har bevisbördan vid en eventuell rättegång

Om du blir åtalad för rattfylleri kan du dömas till böter eller fängelse i högst sex månader (4 § Trafikbrottslagen). Är brottet grovt kan du dömas till fängelse i högst två år (4 a § Trafikbrottslagen). Det är åklagaren som har bevisbördan för att du faktiskt har kört bilen alkoholpåverkad och beviskravet är högt ställt. Det brukar benämnas att det ska vara "ställt utom rimligt tvivel" att så har skett. Det innebär att åklagaren har en skyldighet att lägga fram bevisning som är så entydig att det inte finns några rimliga alternativ. I ditt fall är det omöjligt att svara på om du kommer att bli dömd eller ej, i slutändan är det upp till domstolen. Dock är det sannolikt inte tillräckligt att du "erkände" på plats.

Om du verkligen inte körde bilen påverkad och det enda "beviset" för att så har skett är att du sa det på platsen är det inte säkert att du blir dömd heller. Vid en eventuell rättegång kommer domstolen att beakta att du erkänt på plats, den kommer att beakta eventuella förklaringar du kommer med i efterhand samt den kommer att beakta annan bevisning åklagaren lägger fram. Därefter tar domstolen ställning till om åklagaren bevisat bortom rimligt tvivel att du faktiskt körde bilen i onykter tillstånd.

Sammanfattningsvis är ditt erkännande "giltigt" och får användas som bevis, även om du inte erkänt det i rätten eller skrivit under på det. Däremot är det åklagaren som har bevisbördan för att du kört bilen i berusat tillstånd och det finns ingenting som hindrar dig från att förklara varför du svarade som du gjorde, vilket domstolen ska beakta i sin bevisvärdering. Mitt råd till dig, om du verkligen inte körde bilen berusad, är att du förklarar i eventuella kommande förhör, men framförallt under eventuell domstolsförhandling exakt vad som skedde och varför du svarade som du gjorde. Har du verkligen inte kört bilen berusad borde det inte heller finnas andra bevis för att du gjort det.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare