Är ett felaktigt lutande golv i ett badrum ett fel i JB:s mening?

Hej jag har precis köpt en villa utan att det gjorts besiktning på men på köpekontraktet frågas till säljare om det är något fel de känner till som de ska meddela vidare och de svarar i princip nej på frågan. Efter husköp märker vi att det inte finns ett så kallat "fall" i badrummen så vattnet rinner inte ner där det ska. Ena badrummet har dessutom ett så kallat bakfall där vattnet rinner mot dörren och ner på golvet. Detta bör de ha känt till då dom bott ett tag i huset. Huset är byggt 2008. Jag har kontaktat säljare men inte fått något svar. Kan man göra något åt den saken juridiskt med tanke på kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fastighetsköp som regleras i 4 kap. jordabalken (JB) framgår av 4 kap. 19 § JB att köparen inte hävda avvikelse som denne borde upptäckt vid en undersökning. Hur ingående undersökningen måste vara beror på huset skick och andra omständigheter. Det åligger alltså dig som köpare att på ett 10 år gammalt hus vidta en, genrellt sätt, omfattande undersökning. Du är exempelvis skyldig att krypa in i trånga utrymme och undersöka väggar, golv och tak.

I samma bestämmelse framgår dock att du har rätt till ersättning för skada, om felet eller försummelsen beror på säljarens sida eller om fastigheten avvek från vad säljaren anses ha utfäst. För att det ska betraktas som en utfästelse måste det nästan vara i form av en garanti och omständigheterna kring den fråga som säljaren svarat på i kontraktet verkar vara en generell fråga och torde inte utgöra en sådan utfästelse.

Om säljaren underlåtit att upplysa dig om en egenskap som denne känt eller borde känt till och som säljaren förstod var av vikt för dig kan det utgöra ett fel i jordabalken mening. Dock får detta uttalande vägas mot din undersökningsplikt som är väldigt omfattande vid köp av fastighet.

Beroende på beskaffenheten av badrummet, hur det har används av tidigare säljare, hur "fallet" ser ut men också vilka diskussioner som föregåtts vid köpet påverkar utgången i ditt fall och jag vågar inte ge ett klart besked på om detta utgör ett fel eller inte men värt att ha i åtanke är att din undersökningsplikt är omfattande, medan säljarens upplysningsplikt är liten.

Min rekommendation är att ni talar med mäklaren som bistod er vid köpet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare