Är ett mejl med prisuppgift ett anbud?

Hej.

Person A mejlar till ett företag och begär en prisuppgift för ett potentiellt jobb och frågar hur långt det tar.

Företaget återkommer efter ett par dagar och skriver att det kostar 5000kr och tar ca. 3 arbetsdagar att utföra.

Person A skriver tillbaka och säger att han accepterar erbjudandet och säger att jobbet måste vara klart inom en månad.

När månaden är snart slut ringer person A till företaget och frågar när de kommer för att utföra jobbet.

De säger då att de aldrig lovar att utföra jobbet.

Min fråga är: när företaget återkom med sitt mejl med prisuppgiften, gav de då ett anbud till person A?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är mejlet ett anbud?

Det mejlet som företaget skickar kan anses vara ett anbud. Eftersom det är direkt riktat till person A om ett potentiellt jobb. Företaget är därmed bundna vid sitt anbud, (1 kap 1 § avtalslagen (1915:218) AvtL). Om företaget dock har skrivit in något som "utan förbindelse" eller liknande i mejlet, är anbudet inte bindande för företaget. Då är mejlet istället ett uppmaning till person A att komma med ett anbud, (1 kap 9 § AvtL).

Har ett bindande avtal uppkommit?

Nu återstår frågan om ett giltigt avtal har uppkommit efter person A:s svar på företagets anbud. Om svaret på anbudet innehåller ett accepterande av anbudet men också nya villkor eller tillägg, så kommer det svaret att räknas som ett avslag och som ett nytt anbud, (1 kap 6 § AvtL). Eftersom person A i detta fall har skrivit till villkoret att jobbet måste vara klart inom en månad, kan detta ses som ett sådant nytt villkor och svaret blir därmed ett nytt anbud. I och med detta kommer företaget inte längre vara bundna vid sitt anbud, eftersom detta nu har avslagits, (1 kap 5 § AvtL).

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Felicia EkRådgivare