Är ett muntligt anställningsavtal bindande?

Hej. Om man har ett skriftligt anställningsavtal med arbetsgivaren som säger 1 månads uppsägningtid vid egen uppsägning, och kommer överrens att få 2000 mer i lön med 3 månaders uppsägningstid vid egen uppsägning , men inget nytt avtal skrivs, vilket gäller!!

Sade upp mig innan nya lönen trädde ikraft.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formkrav på hur ett anställningsavtal ska se ut, vilket innebär att ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt. Har du och din arbetsgivare således muntligt avtalat om ändringar i ditt anställningsavtal är dessa därför gällande. Nackdelen med muntliga avtal är givetvis de bevissvårigheter som kan uppstå, eftersom det är du som måste kunna styrka att avtalet kommit till stånd.

Mitt råd är därför att du försöker få det nya avtalet bekräftat genom ett skriftligt avtal, eftersom det i en eventuell tvist blir lättare för dig att visa att ni faktiskt kommit överens om detta. Men det är som sagt inget krav, så länge du kan styrka avtalets innehåll.

Lawline RådgivareRådgivare