är ett muntligt avtal giltigt och hur går man vidare om säljaren bryter mot detta?

Hej!

Min son köpte en bil och i samband med köpet avtalades muntligt att säljaren skulle betala vägtrafikskatten. Nu efter köpet så vägrar säljaren detta och ignorerar helt de sms/påminnelser vi skickat till honom!

Vad gäller rättsligt och har vi någon möjlighet att driva detta vidare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är avtalet giltigt?

Jag tolkar det som att din son har köpt en bil av en annan privatperson, och då är det köplagen som gäller. Även avtalslagen reglerar generella regler kring avtal. När det kommer till avtal mellan privatpersoner om just lösa saker, så gäller avtalet för lagen. Det innebär att det som din son och säljaren har avtalat är det som gäller. Även muntliga avtal är giltiga. Problemet är väl att det är svarare att bevisa ett muntligt avtal, om säljaren skulle säga att denne inte har gått med på det villkoret.

Vad kan ni göra?

Ni kan stämma säljaren till tingsrätten, men det hen har gjort är sannolikt inte straffrättsligt olagligt, utan det är ett civilrättsligt mål som gäller här. Har ni några som helst bevis på att säljaren bekräftat avtalet, är det till stor hjälp för era chanser. Annars är det ord mot ord och då vinner den som gör det övervägande sannolikt att dennes version är den riktiga. Den som påstår något i ett tvistemål är också den som har bevisbördan, vilket innebär att det är din son som ska kunna göra det övervägande sannolikt att avtalet ser ut på det sättet som han menar. Det är därför inte alltid helt lätt att vinna framgång i ärenden där det endast finns ett muntligt avtal. Domstolen ska då avgöra vilken historia som är mer sannolikt utifrån omständigheterna vid avtalssituationen, hur parterna har tolkat avtal och vad som ingått i avtalet och om säljaren här i detta fallet har begått ett avtalsbrott. Det blir alltså inte helt lätt för er att bevisa det, därmed inte sagt att det inte går. Men ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt. Förlorar man ett tvistemål kan man komma att få återbetala både sin egen och motpartens rättegångskostnader, så ni får överväga om det är ekonomiskt värt det, utifrån den summan som ni har förlorat på säljarens avtalsbrott.

Om ni vill ha vidare rådgivning eller överväger att stämma säljaren, kan ni kontakta vår jursitbyrå som kan hjälpa er vidare.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare