Är ett pantbrev dödat när skulden är betald?

En bekant har sålt en bostadsrätt för ett år sedan. Det fanns ett pantbrev men skulden på fastigheten var färdigbetald vid försäljningen därför glömdes pantbrevet bort. Pantbrevet är ju bundet till fastigheten och inte till personen men vad kan följden bli av att det inte togs upp vid försäljningen. Är det "dödat" i och med att lånet var färdigbetalt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En vanlig uppfattning är att när man har betalt av ett lån på en fastighet som är pantsatt med ett pantbrev (ett fysiskt eller ett elektroniskt) är att pantbrevet inte längre löper någon funktion. Detta är felaktigt. Pantbrevet är en säkerhet för utlåning av pengar för borgenären (långivaren). Om gäldenären (låntagaren) inte betalar tillbaka sitt lån har borgenären rätt till att vända sig till Kronofogden för att få ut pengarna till sin fordran på gäldenären.

Det är vanligt man betalar tillbaka sin skuld till borgenären innan försäljning av bostaden. Men görs inte det ska säljaren upplysa köparen vid försäljningen att en inteckning med pantbrev finns enligt 4 kap. 16 § jordabalken. Detta på grund av att när bostaden säljs kommer inteckningarna bestå och alla pantbrev som existerar både fysiskt eller i form av datapantbrev kommer fortfarande vara giltiga. Därav är det viktigt att när man har betalt av en skuld ska man se till att få tillbaka pantbrevet från borgenären om det är i fysisk form eller att datapantbrevet avregistreras.

Dödning

Dödning innebär att en inteckning upphör att gälla enligt 22 kap. 10 § jordabalken. Följden av att döda en inteckning blir att även ett pantbrev som är knuten till inteckningen saknar verkan enligt 6 kap. 17 § jordabalken. Detta görs på ansökan av fastighetsägaren och pantbrevsinnehavaren. Dödning av pantbrev är däremot något annat och det görs enligt lagen om dödande av förekommen handling. Detta innebär att inteckningen inte försvinner men ett nytt pantbrev utfärdas. Även detta görs av fastighetsägaren och med medgivande av pantbrevsinnehavaren. Således är dödning en aktiv handling man gör och uppstår inte bara genom att man har betalt av sin skuld.

Vad blir konsekvensen?

När skulden är betald har man rätt att få tillbaka pantbrevet. Om detta inte har gjorts rekommenderar jag att man vänder sig till pantbrevsinnehavaren för att säkerställa att man får tillbaka pantbrevet eller se till att det har blivit avregistrerat. Det som kan hända när det gäller en bostadsrätt är att borgenären kan begära att bostadsrätten säljs för låntagarens skuld. I detta fall finns det inte längre en fordran eftersom den är betald, men jag råder er att kontakta borgenären för att få tillbaka pantbrevet (om det är fysiskt) eller se till att det är avregistrerat eftersom pantbrevet i sig fortfarande har en funktion och bör överlämnas till den nya innehavaren av bostadsrätten.

Om du vill ha ytterligare rådgivning finns det möjlighet att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare