Är ett särkullbarn arvsberättigat?

Hej. Min pappa gick precis bort. Han har en lägenhet som han inskaffade 3 år efter att min mamma dog. Min mamma har en son som inte är biologisk till min pappa. Mamma hade 9300 på kontot när hon dog. Vi delade det på två och sedan delade vi 4650:- på 3 stycken. Dvs min halvbror fick sin del av sin mamma enligt bouppteckning. Pappa fick köpa sin hyreslägenhet 2 år efter mammas död. Skall nu min halvbror vara med och dela på de pengar som blir över när vi säljer lägenheten? Hur mycket är hans del? Spontant sa jag att han inte kommer få något arv alls.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar situationen som att din pappa har avlidit och efterlämnat sig en lägenhet. Din mamma som är avliden sedan tidigare har ett särkullbarn som inte är biologisk son till din pappa. Jag tolkar omständigheterna som att din pappa inte heller är juridisk fader till din halvbror. Vidare är min tolkning av omständigheterna är att din halvbror begärt ut sitt arv från sin mamma direkt vid hennes bortgång, och att efterarv därför inte är aktuellt. Utöver detta tolkar jag omständigheterna som att något testamente inte har upprättats av din pappa. Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din mammas särkullbarn är berättigad till arv från din nu avlidne pappa.

Din fråga regleras i ärvdabalken (ÄB)

Bröstarvingar är arvsberättigade
Huvudregeln är att den avlidnes kvarlåtenskap ska fördelas mellan bröstarvingar. Vad som menas med bröstarvingar är arvlåtarens avkomlingar (ÄB 2 kap. 1 §). Både biologiska och adopterade barn kan räknas som bröstarvingar.

Vad innebär detta för dig
Det är det juridiska faderskapet som är relevant i fråga om rätten till arv, eftersom huvudregeln är att den avlidnes bröstarvingar är arvsberättigade. Förutsatt att din pappa inte är juridisk fader till din halvbror så är din halvbrort inte arvsberättigad vid din pappas bortgång.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare