Är ett testamente giltigt om initialerna inte är egenhändigt skrivna?

Hej

Jag undrar över ett testamente där signaturerna är korrekta men pagineringen/initialerna ser olika ut på alla på 4 sidor. Är testamentet juridiskt bindande om någon annan fyller i en annan persons initialer? Fältet för initialerna är ej bredvid signaturen utan längst ned till höger på dokumenten. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga misstänker du inte att själva testamentet förfalskats, utan bara att någon annan fyllt i testatorn/testatrix initialer (dvs. den som upprättat testamentet). Du undrar därför huruvida testamentet är giltigt då initialerna förmodligen inte är egenhändigt skrivna men där signaturen är korrekt och egenhändigt skriven. Svaret på din fråga är att testamentet är juridiskt bindande, dvs. det har upprättats på korrekt sätt. Anledningen till detta är att ett av kraven som ställs vid upprättande av testamenten, s.k. formkrav, är att testamente skall upprättas skriftligen samt att testator/testatrix ska underskriva testamentshandlingen eller vidkännas sin underskrift därå, dvs. bekräfta att det är dennes underskrift, (se 10 kap. 1 § ärvdabalken). Det finns alltså endast ett krav på en egenhändig signatur och inte ett krav på egenhändigt skriven initial eller ens ett krav på att det ska vara fråga om ett egenhändigt skrivet testamente. Testamentets giltighet är alltså inte beroende av om initialerna är egenhändigt skrivna eller inte.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare